Metallica’ nın dijital müzik paylaşım platformu olan Napster ile olan davasını yaşı yetenler dün gibi hatırlayacaklardır. Basında bol bol haber olmuştu. Grubun davulcusu Lars Ulrcih' in yaptığı açıklamaları o dönem biraz yadırgardık. Müzisyenlerin çok zengin, kazandıkları parayı koyacak yer bulamayan insanlar olduklarını düşünürdük. Bu düşünceden hareketle de Lars Ulrich bizlere son derece itici bir karakter olarak görünürdü.
Metallica ile girdikleri hukuki mücadeleden Napster kazanan olarak çıkmamış olsa da dijital dönüşümün etkileri müzik dünyasını derinden yaraladığını söylemek zor değildir. Öyle bir dönem ki herkes her şarkıya istediği herhangi bir yerde tamamen ücretsiz olarak erişebiliyor artık. Web tabanlı yayın platformlardan müzisyenlere sağlanan küçük gelirlerle hayatlarını idame ettirmeye çalışıyorlar. Metallica, bu konuda zamanın kendilerini haklı çıkardığını belirten açıklamayı da yaptılar zaten. (1)
Hele ki global salgının başlaması ile birlikte müzisyenlerin çektikleri çileye üzülmekten başka bir şey yapamadığımız bir dönemin içine girdik. Her gün çok sayıda tatsız haber okuyor, görüyor ve duyuyoruz.
SoundCloud, hayranların sanatçılara doğrudan ödeme yapmasına olanak tanıyan yeni bir ödeme sistemi sunmaya hazırlanıyormuş. (2)
Bu hareket, SoundCloud' u doğrudan ödeme modelini, Tencent Music'in QQ Music'i gibi Çin yayın hizmetlerinde yıllardır popüler olan bir stratejiyi ve Patreon ve OnlyFans gibi abonelik hizmetlerinin işlerini etrafında inşa eden ilk büyük müzik akışı hizmeti haline getirecek. Dünyanın dört bir yanındaki müzisyenler ve hayranlar daha büyük dijital müzik dağıtımcılarının da aynısını yapmasını istediklerini belirtiyorlarmış. SoundCloud' un hala birkaç alternatif ödeme modelini araştırdığı ve planlarını 2021'in ilk çeyreğinin sonundan önce açıklayacağı söyleniyor.
Sokak müzisyenlerine kısa bir süreliğine dinleyip verdiğimiz küçük bağışlar, bazen onların çok işine yarayacak tutarlara dönüşebiliyor. Bu mantıkla bu modelin yaygınlaşması belki de çok faydalı olacaktır. Başarılı olmasını dileriz.
Kaynaklar:
Commentaires